home Nieuws De 'MENS' achter at-groep: Barbara Reijrink

20-11-2023

De 'MENS' achter at.groep

In dit maandelijkse nieuwsitem stellen we één van de ruim 40 at.groep medewerkers aan je voor zodat je kennis kunt maken met de 'MENS' achter at.groep. We noemen onszelf vernieuwers van wat werkt, en dat doen we allemaal op onze eigen manier. 

Deze keer stellen we je voor aan Barbara Reijrink, jobcoach en re-integratieadviseur bij at.groep in de provincie Gelderland.

Wat geeft jou energie in je werk?

Het geeft me energie dat geen dag hetzelfde is en dat ik werk met een grote diversiteit aan mensen. Ook om samen met mijn klant te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn op de arbeidsmarkt en iemand in zijn kracht te zetten maar vooral: de focus te leggen op diens mogelijkheden (zonder de onmogelijkheden uit het oog te verliezen). Dat is echt het mooie van mijn vak. Ik hoop werkzoekenden weer een succeservaring met werk te kunnen laten opdoen door bijvoorbeeld de inzet van een werkervaringsplaats, zodat hun zelfvertrouwen groeit. Vanuit die basis kunnen we verdere stappen zetten richting de arbeidsmarkt. 

Waarom heb je gekozen voor at.groep?

Vanuit een eerdere (tijdelijke) baan kreeg ik te maken met 2e spoor begeleiding en ik wist dat een oud-collega van mij in die hoek werkzaam was. Het mooie van LinkedIn is dat je iemand kan volgen en zodoende heb ik hem benaderd. Lang verhaal kort: at.groep heeft mijn toenmalige werkgever een voorstel gedaan voor onderlinge samenwerking voor 2e spoor begeleiding. Daarbij werd ik 'part of the deal'. Dus naast een nieuwe opdrachtgever had at.groep ook een nieuwe medewerker en ik een nieuwe baan! Win-win dus, en nu ruim 11 jaar later werk ik nog steeds graag bij at.groep.

Wat vertel je aan anderen over je werk?

Ik vertel hoe mooi het is om met veel verschillende mensen te mogen werken en hoeveel voldoening het mij geeft als ik iemand stapsgewijs richting de arbeidsmarkt kan begeleiden. Ook vertel ik graag met praktijkvoorbeelden wat de meerwaarde is van mijn ondersteuning voor zowel de klant die ik coach als voor de werkgever waar mijn klant werkzaam is. Het doel is altijd een duurzame samenwerking tussen beide partijen.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?

Het meest ideale vind ik om per dag een goede balans te hebben in afspraken buiten de deur en het werken op kantoor en/of thuis. Zo begon ik vandaag met een huisbezoek bij een klant om samen het trajectplan te bespreken. Daarna ben ik naar een werkgever gegaan, waar meerdere van mijn klanten werkzaam zijn op basis van een werkervaringsplaats, om hun voortgang te bespreken. Verder heb ik rapportages geschreven en de voortgang van alle gesprekken verwerkt in het kantvolgsysteem van at.groep. Als laatste heb ik vandaag samen met een klant in een arbeidsmarktplan beschreven hoe we werkgevers in onze beide netwerken gaan benaderen om voor haar een passende werkplek te vinden. Ook heb ik regelmatig contact met collega's om te sparren. 

Wat zijn de mooiste momenten in je dag?

De lach op het gezicht van een klant, wanneer ik een klant opzoek die succesvol is geplaatst op een werkplek. Maar ook de kleine stapjes van een klant maken mij blij: iemand die vrijwel niet buiten de deur kwam (als gevolg van een aantal omstandigheden) verricht nu wekelijks paar uurtjes vrijwilligerswerk!

Barbara sluit haar interview af met een oneliner

Ook met kleine stappen kom je vooruit!