NOW en thuiswerken

home Nieuws NOW & thuiswerken

14-04-2020

We krijgen veel vragen van ondernemers over hoe om te gaan met de onzekerheden in de huidige periode. Hoe kan ik gebruik maken van de NOW regeling? Hoe moet ik omgaan met werknemers die thuis moeten werken? We geven je antwoord op deze vragen!

Waar moet ik rekening mee houden bij de aanvraag van de NOW?
Werkgevers kunnen sinds 6 april een aanvraag doen voor de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). De NOW is bedoeld om werkgevers die te maken hebben met omzetverlies tegemoet te komen. Hierdoor kun je jouw werknemers met een vast en met een flexibel contract doorbetalen. De NOW komt in plaats van de regeling voor werktijdverkorting, deze regeling is dus gestopt. Vorige week is het loket geopend voor het aanvragen van de NOW, binnen een paar dagen zijn er tienduizenden aanvragen gedaan en zijn ook al de eerste voorschotten uitbetaald. 

Moet je de aanvraag nog volbrengen? Denk dan onder andere aan het volgende:

  • Een van de voorwaarden voor de tegemoetkoming is dat je een periode van 3 aaneengesloten maanden een omzetverlies van minimaal 20% hebt. Deze periode hoeft niet altijd te beginnen op 1 maart. Je kunt er ook voor kiezen om de periode vanaf 1 april of 1 mei te hanteren, wanneer je in deze maanden meer omzetverlies verwacht. Na de aanvraag kan de referentieperiode niet meer gewijzigd worden;
  • Het is mogelijk om de aanvraag te doen zonder e-herkenning, aanvragen doe je met het loonheffingennummer.
  • Vul de aanvraag zo volledig mogelijk in, des te eerder ontvang je het voorschot. Wanneer de aanvraag niet volledig is, of als de ingevulde gegevens vraagtekens oproepen, dan moet het UWV extra informatie inwinnen. In de eerste week dat het loket geopend was kon hierdoor een kleine 10 procent van de aanvragen niet meteen verwerkt worden. 
  • Ook bij omzetverlies door andere oorzaken dan de uitbraak van het Coronavirus kan je gebruik maken van de NOW-regeling.
  • Kijk op de website van het UWV voor de gehele checklist voor alle benodigde gegevens. 

Hoe ga ik om met werknemers die thuiswerken?
Nu iedereen zoveel mogelijk thuis werkt komt ook naar voren dat nog niet alle werkgevers een beleid hebben opgesteld omtrent thuiswerken. Vooral nu is goed werkgeverschap ontzettend belangrijk. Want dan kom je samen met je werknemers deze moeilijke periode zo goed en gezond mogelijk door. We helpen je er graag mee! Bij deze een aantal aandachtspunten waar je alvast op kan letten, zodat je werknemers veilig kunnen werken.

  • Wijs je werknemers bijvoorbeeld op de inrichting van de thuiswerkplek waarbij rekening gehouden wordt met zithouding en schermhoogte en maak ook afspraken over het nemen van pauzes. 
  • Zorg er daarnaast voor dat je gegevens veilig zijn door je werknemers in een beschermde omgeving te laten werken en aandacht te besteden aan cybersecurity, bijvoorbeeld door te waarschuwen voor phishingmails. 
  • En vooral: zorg dat je goed in contact blijft met je werknemers! Bel ook af en toe om te vragen hoe het gaat, of om een gezellig praatje te houden.

Heb je vragen over de NOW, thuiswerken of over andere personeelsvraagstukken die tijdens deze periode naar voren komen? 

Bel voor vragen vrijblijvend onze HR-alarmlijn: 085 483 3241