Verzuim & Re-Integratie

homeNieuwsVerzuim & Re-Integratie

16-11-2020

Als je werknemer langdurig afwezig is, krijg je te maken met de Wet verbetering poortwachter (Wvp). Ook in coronatijd is het verplicht om de regels hiervan op te volgen. 

Maar wat als je geen volledige documenten hebt, of bijvoorbeeld geen handtekeningen onder je stukken kunt laten zetten vanwege de coronamaatregelen? 

Met het COVID-19 addendum krijg je her en der iets meer ruimte. Daarnaast is er per 1 mei 2020 een nieuwe werkwijzer van het UWV waarin een en ander is geactualiseerd en aangescherpt. In deze nieuwsbrief lees je wat dit betekent voor jou! 

COVID-19 addendum
Het re-integratiedossier na 104 weken ziekte wordt nog op dezelfde manier beoordeeld door het UWV. Maar als er stukken ontbreken of wanneer er vertraging optreedt in het re-integratieproces, dan kan er coulance worden toegepast.

Je moet dan als bedrijf wel goed de impact van Corona kunnen toelichten. Waneer er bijvoorbeeld documenten onvolledig zijn of ontbreken als gevolg van coronamaatregelen, geef dan op de stukken zelf aan waarom ze onvolledig zijn of voeg in het dossier een apart document toe waarin wordt verklaard waarom de stukken ontbreken.

Het UWV beslist of de onderbouwing plausibel is en of er wel of geen loonsanctie volgt. Ze oordelen of er sprake is van een deugdelijke grond: een gerechtvaardigde reden die door een werkgever kan worden gegeven voor het feit dat hij in een specifieke situatie onvoldoende re-integratie-inspanningen leverde. 

Het beleid over het inleveren van het Re-integratieverslag is ongewijzigd: dit wordt elektronisch uitgewisseld en verzameld. Fysieke handtekeningen zijn niet nodig wanneer je kan aantonen dat het niet mogelijk was om deze te laten zetten. De termijn om eventuele ontbrekende informatie in het Re-integratieverslag aan te leveren is in principe vijf werkdagen. Maar het UWV hanteert ook hier enige coulance als er een dringende reden is waarom de ontbrekende informatie niet binnen deze termijn aangeleverd kan worden.

Lees hier alles over het COVID-19 addendum, de laatste versie is gisteren geüpdatet! 

Nieuwe Werkwijzer
Het UWV heeft per 1 mei een nieuwe geactualiseerde Werkwijzer Poortwachter waarin een aantal wijzigingen is opgenomen. Je vindt deze werkwijzer hier.

Onze 3 belangrijkste tips:

🚩 Blijf de regels vanuit de Wvp volgen, let er op dat je de werkwijzer hanteert die vanaf 1 mei 2020 geldt;

🚩 Wanneer het niet lukt om de Wvp te hanteren of wanneer er vertraging optreedt, documenteer dan goed wat de oorzaak hiervan is.

🚩 Fysieke handtekeningen op documenten zijn niet nodig. De werknemer kan in de daarvoor bestemde documenten (of in RIV of op de aanvraag) zijn visie op de re-integratie verwoorden.

Kunnen wij helpen?
Heb jij vragen over verzuim en re-integratie? Of loop jij tegen andere HR-gerelateerde zaken aan waarbij je  ondersteuning kunt gebruiken? Neem dan contact met ons op voor een online meeting.

In de maanden mei en juni bieden wij je eenmalig 60 minuten gratis HR-advies aan! 

Ook is het nog steeds mogelijk om ons in te schakelen voor een check-up van jouw personeel. We helpen je graag om ook in moeilijke tijden een goede werkgever te blijven. 

Bel voor vragen vrijblijvend onze HR-alarmlijn: 085 483 3241


Coaching voor jouw werknemers
Met behulp van methodieken uit cognitieve gedragscoaching kunnen wij coachingstrajecten opzetten voor jouw werknemer. We geven de werknemer meer inzicht in zijn of haar eigen invloedssfeer door meer inzicht te creëren in denkpatronen, gedragingen, emoties en lichamelijke reacties op situaties. Samen gaan we op zoek naar een passende oplossing om tot het beoogde doel te komen.

Waar helpen we je werknemer mee?

🎯 Opstellen van doelen
🎯 Opstellen van een stappenplan om deze doelen te behalen
🎯 Koppelingen inzichtelijk maken tussen denkpatronen en gedrag
🎯 Denkfouten omzetten in behulpzame, gezonde denkpatronen
🎯 Grip op zijn of haar leven teruggeven

Dit zal invloed hebben op wonen, werken en persoonlijke omstandigheden. Door vele stressoren en weinig energiegevers kan er bijvoorbeeld vermoeidheid of een uitgeblust gevoel ontstaan. Samen met onze coach gaat de werknemer zijn of haar balans weer terugvinden. Gelukkige werknemers zorgen voor een gezond bedrijf met een hoge arbeidsproductiviteit. 
 

Neem contact met ons op om deze dienstverlenging te bespreken. Onze coaches staan voor je klaar!

Waar kunnen werknemers zelf op letten om gezond te blijven?
Uiteraard nemen we in onze check-up ook vitaliteit mee als onderwerp. Lukt het jouw werknemer bijvoorbeeld om gezond en op een prettige manier thuis te werken? Zoals ook in onze eerste nieuwsbrief is beschreven: zorg allereerst voor een goede thuiswerkplek.

🖥 Een rustige werkplek, goede apparatuur en een bureaustoel waardoor je een goede zithouding hebt zijn erg belangrijk.
⏰ Daarnaast is het prettig om onderscheid te maken tussen werktijd en niet-werktijd. Maak een dagplanning, plan hierin ook tijd voor pauzes en ga dan ook echt even bij je werkplek vandaan.
🏃‍♂️ Zorg ook voor beweging, stel jezelf bijvoorbeeld het doel om dagelijks een half uur te bewegen. Wat de vorm van bewegen ook is, het zal zeker bijdragen aan je gezondheid, geluk én productiviteit. 

Kunnen wij helpen?
Ben je geïnteresseerd in een check-up en/of coaching voor jouw personeel? Of heb je vragen over andere personeelsvraagstukken die tijdens deze periode naar voren komen?

Bel voor vragen vrijblijvend onze HR-alarmlijn: 085 483 3241